Jak wyglądają formy organizacji logistyki w sklepie internetowym?
Prowadzenie nowoczesnego sklepu internetowego wiąże się z profesjonalną organizacją logistyczną. Właściciel biznesu online może wykonać oczywiście wiele czynności związanych z obsługą klienta samodzielnie, ale to się rzadko opłaca i wymusza przy okazji pozyskanie wyjątkowych, często kosztownych kwalifikacji. Najpopularniejsze metody organizacji logistyki w nowoczesnym sklepie internetowym to przede wszystkim własna logistyka, usługi fulfilment, dropshipping. Na czym polegają wskazane metody? Jaka wypada najlepiej w konkurencyjnym zestawieniu i czy faktyczne pomaga w zarządzaniu przedsiębiorstwem? Poniżej kilka wskazówek z rynku.
Czy własna logistyka to dobry pomysł w odniesieniu do prowadzenia biznesu internetowego?
Własna logistyka i przygotowanie wszystkich procesów związanych z obsługą klienta to zadanie niezwykle czasochłonne i często występujące z wieloma błędami. Najmniejsze biznesy, które jeszcze nie bardzo wiedzą, czy dany rynek się opłaca powinny pozostać przy samodzielnych praktykach, ale wraz ze wzrostem działalności gospodarczej lepiej przestawić się na bardziej zaawansowany format i na partnerów realnie przekładających się na konkurencyjność. Logistyka dla esklepów to aktualnie bardzo rozbudowana usługa powiązana nawet z montażem konstrukcji targowych lub perspektywą udoskonalenia całej strategii marketingowej.
Czy outsourcing logistyczny realizowany przez podmiot zewnętrzny ma praktyczny sens?
Logistyka magazynowa w Warszawie pokazuje, że zlecenie niektórych lub nawet wszystkich zadań dotyczących przyjmowania, magazynowania, kompletowania zamówień, pakowania oraz wysyłki może się bardzo opłacić i ograniczyć drastycznie zwroty lub problemy komunikacyjne z grupą docelową. Fulfilment bazuje na przekazaniu najważniejszych funkcji zarządzania gospodarką magazynową na zewnątrz, ale z jednoczesną kontrolą potrzeb właściciela sklepu internetowego. Dzięki temu masz pewność, że taka usługa zacznie się skalować wraz ze zdobyciem nowych rynków. Zewnętrzna pomoc w zadaniach logistycznych to zaledwie jeden kierunek rozwoju. Możesz zainteresować się również poprawą rozwiązań informatycznych, zwiększeniem wydajności finansowej, księgowej, marketingowej. Magazynowanie dla ecommerce dostosowane do skali prowadzonej działalności gospodarczej odbija się pozytywnie na wynikach finansowych, ale i na opłacalności obsługi klienta, szczególnie w czasach wysokiej inflacji.
Czy dropshipping ma jeszcze sens?
Idea prowadzenia biznesu online na zasadzie dropshippingu nie jest już nowa. Wysyłka towarów, która odbywa się z magazynu, np. producenta to ciekawe założenie, a od właściciela działalności wymaga po prostu pozyskiwania klientów. Niestety długie czasy oczekiwania na produkt, ryzyko zamrożenia pieniędzy, czasami występujące konflikty na linii producent – biznes online wymuszają poszukiwanie alternatywnych ścieżek zarządzania relacji z klientami. Zastanów się dobrze nad wyborem formy organizacji logistyki w firmie, bo przekłada się realnie na budowanie przewagi konkurencyjnej.